10 Tips för att öka engagemanget på din salongs instagram profil

Hur får jag bättre engagemang?

En av de mest populära frågorna kring instagram. Det tar tid, ansträngning och en hel del tålamod. Men det är inte omöjligt, och resultatet är värt ansträngningen. Om du verkligen är dedikerad och villig att öka engagemanget till din salongs instagram så kommer här några tips som är testade och fungerar väl.
Hoppas de hjälper!

Effektiva sätt att få kunder att engagera sig mer med din instagram profil.

1. Byt till en instagram företags profil (Det är helt gratis)

Vi börjar med det enkla. Byta från en vanlig instagram profil till en företags profil kommer att kosta dig max 10 minuter, och det ger dina kunder en chans att enkelt kontakta dig direkt via appen.
Med en instagram företags profil kommer en del kontaktrutor dyka upp på din sida, som tillåter dina kunder att antingen få din adress, ringa till din salong, E-maila dig eller till och med boka en tid för behandling. Utöver det får du även tillgång till analysverktyg för att hålla koll på statistiken på din sida.

2. Posta konsekvent, men se till att det är kvalitetsinlägg.

Att få fart på din instagram kommer inte att ske över en natt. Men om du inte försvinner varannan månad och sedan kommer tillbaka för att översvämma följarnas flöde med inlägg, kommer du att se en gradvis ökning i engagemang och följare. Det är förstås baserat på att du uppdaterar sidan med vackra välskötta bilder – De får mycket högre engagemang.

3. Interagera med andra användare och svara på kommentarer

Ju mer du engagerar dig i andras profiler och svarar på dina kommentarer desto mer kommer du se ditt engagemang öka. Tänk på instagram som en blandning mellan facebook och twitter, Instagram är en plattform för att engagera innehåll och föra en konversation.

Du kan inte alltid förvänta dig att dina följare ska ta första kontakten med dig, för att lyckas öka ditt engagemang konstant måste du arbeta för det.

4. Annonsera och använd relevanta Hashtags.

Hashtags är bevisade att vara ett av de mest värdefulla verktygen för att nå ut till nya kunder och öka din salongs engagemang. Det mest vanliga sättet att använda sina hashtags i praktiken är att lägga in dem med dina bilder samt storys, och sedan hoppas att följare finner ditt innehåll genom att söka på dessa hashtags.
Men kom ihåg att inte överanvända de, försök att begränsa det till max tjugo hashtags. Annars kommer instagram att bestraffa dig genom att minska ditt engagemang.

Ett annat sätt att använda dina hashtags är genom att skapa kontakt med potentiella nya följare. Genom att gilla och kommentera andras inlägg, då skickar du ut en signal till användare, vilket i sin tur förmodligen kommer få dem bli mer intresserade av att kika in på din profil och engagera sig.

5. Lägg upp dina inlägg i rättan tid.

På instagram finns det en sak som kallas, posta i rätt tidpunkt. Om du har bytt till en företagsprofil redan, kommer du att kunna se när dina följare är som mest aktiva. Om dina följare inte är inloggade klockan 15.00 kanske det inte är så passande att göra ett inlägg just då, välj en tid då dina följare är mest aktiva.
Det kommer att kräva planering, men som tur är finns det en hel del appar och verktyg som kan hjälpa dig att planera dina inlägg.

6. Tagga varumärken och kunder

När du skapar innehåll på din instagram profil kan du tagga företag eller följare, vilket sänder en notifikation till användaren som du just har taggat. Detta kan också leda till ökat engagemang. Men det betyder inte att du ska börja tagga varenda följare bara för att du kan, utan håll det på en professionell och smart nivå.

7. Visa upp dina kunder

Senaste statistiken visar att bilder med riktiga kunder som använder produkter eller på något sätt är involverade i det som händer på bilden, ger ungefär 30% mer engagemang. Denna statistik talar ju för sig själv.

Självklart måste kunden först godkänna att hen vill vara med på bilden.

8. Använd dig av tävlingar och giveaways.

Tävlingar och giveaways är riktiga vinnare, det är ett fantastiskt sätt att öka ditt engagemang på instagram. Folk älskar att vinna saker, och till skillnad från facebook så straffar inte instagram användare för att använda tagga/gilla/dela kampanjer. Som går ut på att fler följare ska engagera sig i din profil.

9. Använd instagram storys för att driva engagemang

Det är lätt att komma åt och enkelt att använda. Instagram storys kan hjälpa dina kunder och potentiella följare att få en smak för din salong.
Den här funktionen kan också ge dig en bra inblick på vilket innehåll som fungerar bäst för dina följare, utan att störa ditt instagram flöde. Det fina med storys är att här kan du också tagga andra profiler och platser, samma som du kan göra med ett vanligt inlägg.
Var kreativ, med före & efter bilder, frågor och svar, vägledning, nya produkter och tjänster osv.

10. Skapa instagram annonser via facebook

Det sista och kanske bästa tipset.
Betala för att köra annonser på din instagram profil. För att göra detta behöver du en facebook sida och ett facebook annonseringskonto, eftersom du kommer använda samma verktyg för att skapa annonser på facebook. Din kampanj kommer att visas i folks flöden bland andra vanliga inlägg, ditt inlägg kommer ha en markering som visar att den är sponsrad. Dessa inlägg kommer inte att visas som ett inlägg på din egen profil. Annonsen kan visa en uppmaning så kallad call-to-action, vilket kommer att visas om en person stannar vid ditt inlägg i mer än tre sekunder. På ett enkelt och effektivt sätt kommer denna teknik att skapa kännedom för din salong samt ge dig fler följare.

Glöm inte att kolla in våra nya produkter https://www.mollientspa.se/produkter/

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *